Tänä kesänä sataa, sataa ja sataa. Välittäjän näkökulmasta
mietitään aina hyviä säitä esittelyaikoja suunniteltaessa. Näyttääkö koti
paremmalta auringonpaisteella kuin sateella?
Heräsin aamulla ukonilmaan ja salamointiin. Ilma oli kaunis
katsella, vaikkakin pelottava kuunnella. Asiakas ei varmasti lähde ukonilmalla
asuntonäyttöön – oletetaan.
Valitettavasti emme voi Suomen säälle mitään. Asuntonäytöt
pidetään, satoi tai paistoi.
Toisaalta sade?
Toisaalta ostaja näkee asunnon myös pimeällä, sateisella
säällä – sehän taitaa olla Suomessa kuitenkin se yleisin kotisää. Joten tulevan
kodin tulee näyttää hyvälle myös sateella. Ostaja voi kuvitella istuvansa hyvän
kirjan tai lehden ääressä siinä kodin parhaassa nojatuolissa – tai vain
lepäillä sohvalla ja kuunnella hyvää musiikkia. Ei ole kiire minnekään, ei ole
pakko lähteä ulos.
Toisaalta aurinko?
Auringonpaisteessa asunto on raikas, ilmava ja kutsuva. Auringonpaisteella
ostaja voi kuvitella itsensä terassille tai parvekkeelle aamukahville tai
hyvälle päivälliselle – tai vain istuskella ja katsoa maisemaa. Toisaalta
auringonpaiste tuo esiin jokaisen pölyhiukkasen, pesemättömät ikkunat, peilit
ja lattiat. Aurinko on oikeastaan hyvin paljastava – kaikki seinäpintojen
epätasaisuudet ja liat näkyy kirkkaalla auringonpaisteella häpeilemättä.
Välittäjä myy – satoi tai paistoi
Välittäjän rooli on myydä asunto. Asunnon parhaat puolet on
saatava esiin satoi tai paistoi. Se fiilis, mikä tulee asuntoon astuttaessa
sisään, on se tärkein – ei ilma. Kuvista näkee paljon, mutta kuvista tai
videoista ei koe sitä fiilistä, jonka kokee asuntoon sisään mentäessä.
Ensimmäiset viisi sekuntia – ne ovat ne tärkeimmät. Ne luovat ensivaikutelman
kokonaisuudesta: valoisuudesta, kodikkuudesta, sisäilmasta,
huonejärjestyksestä. Sateesta tai paisteesta huolimatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti